Archief 2024
Namens het bestuur van de Nederlandse Vereniging voor Lucht- en
Ruimtevaartgeneeskunde nodig ik u uit voor een wetenschappelijke bijeenkomst
op woensdagavond 6 maart 2024
Deze avond zal plaats vinden op het Centrum voor Mens en Luchtvaart aan de
Kampweg 53 te Soesterberg.
De bijeenkomst begint om 20.00 uur, de afsluiting zal
rond 22.00 uur zijn, gevolgd door een borrel. Ontvangst vanaf 19.30 uur.
Vliegmedische en human factors aspecten van Extended Minimum Crew Operations
Europese vliegtuigfabrikanten hebben EASA verzocht om Extended Minimum Crew Operations (eMCO) te certificeren. Dit betekent dat long-haul operaties zouden worden gevlogen waarbij tijdens de kruisvlucht één vlieger in de cockpit aanwezig is terwijl de tweede vlieger slaapt. Uiteindelijk zouden zij in de toekomst certificering willen zoeken voor Single Pilot Operations (SIPO) waarbij één piloot m.b.v. ground support de vlucht uitvoert. Als rationale voor de eMCO plannen wordt kosten-effectiviteit aangevoerd, alsmede de vlieger schaarste. Bovendien zou de maximum toegestane vliegtijd verlengd kunnen worden omdat de vliegers aan boord langer kunnen slapen.
Momenteel zijn de voor- en tegenstanders van het eMCO concept ruimschoots in het nieuws.
Ries Simons is als aeromedisch consulent betrokken bij de discussies over dit onderwerp en zal u bijpraten over de vliegmedische zorgen die dit eMCO concept oproept en ingaan op voorgestelde maatregelen die het risico zouden mitigeren. Het standpunt van de vliegers zal gepresenteerd worden door Capt. Coen George, vicepresident van de VNV.
Accreditatie wordt bij IL&T aangevraagd.
Graag opgave van deelname aan deze wetenschappelijke avond per e-mail aan de secretaris Jaap Jan Witte:
binnenkomst bij het CML kunnen legitimeren.
Namens het bestuur van de NVvLG,
Erik Frijters
voorzitter Nederlandse Vereniging voor Lucht - en Ruimtevaartgeneeskunde
Basiscursus luchtvaartgeneeskunde
Het voltooien van de basiscursus is een vereiste voor de afgifte van een AME certificaat door de ILT, ten behoeve van het verrichten van klasse 2 keuringen.
De cursus omvat zowel theoretische als praktische training in de luchtvaartgeneeskunde en heeft een totale duur van 60 uur.
De cursus wordt afgesloten met een schriftelijk examen. Bij voldoende resultaat voor het examen wordt een certificaat van voltooiing uitgereikt. Met dit certificaat kan bij de ILT een verzoek tot de afgifte van een AME klasse 2 certificaat worden gedaan.
Nadere informatie over de cursussen kunt u vinden via onderstaande link:
https://www.dropbox.com/sh/gplra9tvbfqj05d/AAAMWJgoVs_8A3US5178lAeWa?dl=0
Het voornemen is om in 2024 weer een AME Basiscursus te organiseren, en wel op 29-31 mei, 5-7 en 12-14 juni 2024 (de cursus beslaat 9 werkdagen) op het Instituut voor Wijsbegeerte in Leusden.
Indien u interesse heeft in het volgen van de cursus, kunt u zich via onderstaande link inschrijven op de communicatielijst:
https://forms.gle/5A2uL3ACgqvw5r5XA
===========================================
Cursus luchtvaartgeneeskunde voor gevorderden
Het voltooien van de gevorderdencursus is een vereiste voor de afgifte van een AME certificaat door de ILT, ter uitbreiding van de rechten ten behoeve van het verrichten van klasse 1 keuringen. De cursus omvat training in de luchtvaartgeneeskunde, aanvullend op de reeds opgedane kennis uit de basiscursus en heeft een totale duur van ongeveer 70 uur.
Nadere informatie over de cursussen kunt u vinden via onderstaande link:
https://www.dropbox.com/sh/gplra9tvbfqj05d/AAAMWJgoVs_8A3US5178lAeWa?dl=0
Op dit moment zijn er nog geen data voor de volgende AME Gevorderdencursus bekend. Indien u interesse heeft in het volgen van de cursus, kunt u zich via onderstaande link inschrijven op de communicatielijst: